De kop is eraf!

10 april 2018 - Khiva, Oezbekistan

Eindelijk zijn we er dan, Oezbekistan. Khiva, waar we nu verblijven, is inderdaad zo mooi als we het ons hadden voorgesteld. Het staat vol met lemen gebouwen en prachtige Islamitische architectuur, je waant je er echt terug in de tijd. De vriendelijke mensen en de absurd lage prijzen daarbij opgeteld maken dat het hier goed vol te houden is. Het vervoer vanaf het vliegveld in Urgench naar Khiva was snel geregeld. We hadden amper een stap buiten het vliegveld gezet of er kwam een groep taxichauffeurs als hongerige wolven op ons afrennen, en voor we het wisten zaten we in een taxi naar het hostel in Khiva. Het hostel is niet erg sfeervol, maar de eigenaars zijn erg aardig en het is er het is er keurig schoon. Helaas zijn er wel weinig andere gasten, op een teriggetrokken Chinees na. Er zijn sowieso weinig toeristen hier en we worden dan ook behoorlijk raar aangekeken op straat. Alleen in het centrum lopen wel wat groepjes toeristen rond, vooral Duitsers. Bovendien zijn we, hoe kan het ook anders, een buslanding Japanners tegengekomen waarmee we uiteraard even op de foto moesten (het begint dus zelfs al voordat we in China zijn). We hebben verder vandaag het centrum van Khiva voorzichtig verkend en ons vooral verwonderd over de totaal andere wereld waar we hier in zijn beland. Van een geit midden op de weg tot twee 14-jarige jongetjes die aan ons lieten zien hoe goed ze konden driften in vermoedelijk de auto van hun vader. De komende twee dagen gaan we Khiva verder verkennen, waarna we verder trekken naar Bukhara, de volgende stop langs de zijderoute.