Next stop, Kirgizië

27 april 2018 - Osj, Kirgizië

Na ruim twee weken Oezbekistan waren we er allebei erg aan toe om verder te trekken. De hoogtepunten hebben we gehad en op een lekke band na is er in Oezbekistan verder niks spannends meer gebeurd. De weg naar de Ferganavallei was af en toe wel prachtig en de mensen lijken er nog aardiger dan in het meer toeristische gedeelte van Oezbekistan. We hebben daar nog in twee kleinere plaatsen overnacht en wat dingen bekeken, waarna we woensdag de inmiddels nog maar korte rit naar de grens met Kirgizië hebben gemaakt. Doordat we overal een voorkeursbehandeling kregen waren we Oezbekistan in een mum van tijd uit. De grens over naar Kirgizië had iets meer om het lijf, maar in ongeveer een uurtje zijn we ook daar vrij soepel langsgekomen. Half Kirgizië leek uitgelopen om ons in een taxi te krijgen, dus het vervoer was weer snel geregeld. Althans, dat dachten we. We liepen namelijk met twee mannetjes mee die Pim samen hadden benaderd. Toen we bij de auto kwamen leken ze het echter niet meer helemaal eens, waarna het weinig leek te schelen of ze hadden elkaar de hersens ingeslagen. Weten we ook gelijk wat voor temperament de Kirgiezen hebben.

De rit verliep verder soepel en we waren zo bij het hostel in Osh, waar ons de volgende verrassing stond te wachten. Er werd ons namelijk verteld dat de hele stad zonder stromend water zat, vermoedelijk wegens schoonmaakwerkzaamheden. Dat betekent dus niet douchen en, helemaal vervelend, niet de wc doorspoelen. Gelukkig was het probleem de volgende dag verholpen en liep het met een sisser af.

Buiten dit voorval is Osh een superrelaxte stad met een van de grootste bazaars van Centraal-Azië en een heel gezellig park. Ik, Bart, heb daar een potje schaak gespeeld tegen een van de vele oude mannetjes die daar dagelijks zitten te schaken. De uitslag is me zo even ontglipt maar het was erg leuk en ze leken het ook supertof vinden dat we Osh bezochten. Gisteren hebben we de Suleiman Too beklommen, een voor moslims heilige berg die overal waar je loopt boven de stad uittorent. Vanaf de top heb je een geweldig uitzicht over de stad, al is de skyline van Osh weinig spectaculair met vooral laagbouw en hier en daar een verdwaalde flat. Om even bij te komen van de beklimming besloot Pim een lokale specialiteit uit te proberen. Overal op straat staan namelijk kraampjes met een lokaal drankje. Hij had dorst, dus waarom geen grote beker moet’ie gedacht hebben. Na het te hebben geroken en een slok te hebben gehad was de conclusie echter dat hij niet eerder zoiets vies had gedronken en heeft hij de beker maar weggegooid. We zijn vervolgens nog even gaan kijken bij de dierentuin, maar je kon van buitenaf al zien dat de dieren in hokken waren gestopt die kleiner zijn dan de gemiddelde studentenkamer, waardoor we besloten niet te willen bijdragen aan de instandhouding ervan.

Vandaag (het is hier vier uur later) zijn we richtig de Alayvallei gegaan, op ongeveer een uurtje rijden van Osh. Via het netwerk van Community Based Tourism hadden we paarden en een gids geregeld waarmee we door de vallei gingen trekken. Het CBT-netwerk zorgt ervoor dat het geld direct bij de lokale gemeenschap terechtkomt en ze regelen alles perfect. We hebben zo’n drie uur op een paard door de vallei gelopen, met prachtige zicht op de besneeuwde toppen van het Pamirgebergte. De enige vormen van leven die we passeerden waren groepjes paarden en herders met hun kuddes vee. Heerlijk om even weg te zijn van de stad en in de wilde natuur rond te lopen.

Morgen gaan we weer verder reizen door Kirgizië, de bestemming gaan we zo bepalen. Vooralsnog bevalt het ons hier in ieder geval goed, de natuur is prachtig en de mensen zijn misschien nog wel vriendelijker dan in Oezbekistan. Fijne Koningsdag vanuit Osh!

1. Opa:
    27 april 2018
    je wilt nu zeker voor jou verjaardag een paard hebben van mij
  2. Wendy:
    27 april 2018
    Mooie foto's weer en een leuk verhaal!
  3. Jeanet:
    28 april 2018
    Mooi geschreven weer. Mooie foto 's ook.
    Ben benieuwd naar de volgende verhalen!
  4. Pim:
    28 april 2018
    Leuke verhalen
  5. Marjon:
    29 april 2018
    Het wereldreizigers . Mooi dat het goed gaat! ! Geniet van jullie unieke onderneming
  6. Groetjes Marko Mirjam en Daan:
    29 april 2018
    Wat een mooi verhaal weer. Super
  7. Oma Derks:
    Mooie verhalen weer jongens
    Veel te zien en te beleven.
    Prachtig. Groetjes Verzonden.
  8. Pim:
    1 mei 2018
    Goede verhalen weer hoe is het weer
  9. Pim:
    3 mei 2018
    Hoi jongens hieralles goed iķ heb je trouwens vaak terug gestuurd zal wel iets verkeerd gegaan ik wist niet dat jullie konden paarderijden groet pim sr
  10. Helma:
    8 mei 2018
    Ha Pim en Bart, weer genoten van jullie mooie verhalen, liep wat achter met lezen.
    Prachtige gebouwen zeg. Geniet nog van jullie avontuur!
  11. Monica:
    10 mei 2018
    Weer genoten van jullie verhalen.Fijn dat alles goed gaat en jullie van alles kunnen genieten!